Het onstaan van het merk Vans

Vans, dat oorspronkelijk Van Doren Rubber Company heette, is een Amerikaanse fabrikant die zich specialiseert in schoenen die speciaal gemaakt zijn voor de extreme sporten van vandaag. Ze produceren skateschoenen, BMX schoenen, snowboardschoenen, en een verscheidenheid aan andere schoenen. Ze leveren vooral aan de jeugdmarkt in skateboarden, snowboarden, en surfen. Vans verkoopt ook een breed scala aan kleding zoals t-shirts, hoodies, sokken, horloges en andere accessoires. Al hun producten zijn gemaakt om comfortabel, stevig en stijlvol te zijn.

Van jongs af aan zag het er niet naar uit dat Paul Van Doren een succesvol zakenman zou worden. Hij stopte met school in de achtste klas om zijn fascinatie voor paarden te volgen, maar belandde op de renbaan. Zijn teleurgestelde moeder dwong hem om te gaan werken bij de schoenenfabrikant waar zij werkte. In de volgende 20 jaar werkte Paul zich op tot uitvoerend vice-president bij Randy’s, een schoenenbedrijf in Boston.

In 1966 besloot Paul zijn eigen weg te gaan en zijn eigen bedrijf te beginnen. Samen met Serge D’Elia en Gordy Lee startten de drie mannen een bedrijf dat schoenen rechtstreeks aan het publiek zou produceren en verkopen, zonder tussenkomst van de detailhandel. Zij bouwden een fabriek in Anaheim, Californië en een winkel van slechts 400 vierkante meter.

Toen ze hun winkel openden, boden ze slechts drie stijlen schoenen aan in slechts een paar verschillende kleuren, variërend in prijs van $2,49 – $4,99. Als een klant iets anders wilde dan wat ze hadden, werd de klant gevraagd later die middag terug te komen om hun bestelling op te halen, omdat Paul zich zou inspannen om het die dag voor hen te maken. Een vrouw in het bijzonder wilde een schoen in een kleur die ze niet hadden. Dus vroeg Paul haar om de kleur stof die ze wilde, mee te brengen en dan zouden ze er schoenen van maken. Dat was het begin van Vans maatwerk.

Gedurende de volgende anderhalf jaar opende Vans bijna elke week een nieuwe winkel. Met 50 winkels haalde Vans nu veel meer inkomsten binnen en konden ze dichter bij de consument staan. Hoewel de naam van het bedrijf nog steeds Van Doren Rubber was, begonnen de klanten hun schoenen Vans te noemen.